Google’ın sosyal aramasına dair eleştiriler ne kadar haklı?
Fırat Demirel | 12 Ocak 2012
Google’ın yeni sosyal arama deneyimi hakkındaki tartışmalar erken başladı. Twitter bu yenilikten rahatsız olduğunu belli etti ama Google’ın yanıtı gecikmedi. Tartışmanın en büyük tarafı olarak düşünülen ise Facebook sessiz kaldı. Diğer yandan Google yeniden tekelleşme potansiyeli ile ticaret komisyonunun gündemine girdi.
Kısaca bahsetmek gerekirse Google, geçtiğimiz gün sosyal arama deneyimi ‘bir üst seviyeye’ çıkardığını açıkladı. Google’a ciddi bir değişiklik getiren yenilik, arama sonuçlarına Google Plus sonuçlarının eklemesi şeklinde olduğu için Twitter tarafından rahatsız edici bulundu.
Google, Twitter’ın avukatlarından Alex Macgillivray’ın “internet için kötü bir gün” şeklindeki çıkışına yönelik gelen yorumlara cevaben; “Twitter geçen yaz özel bir besleme ile bize sunduğu içerik ortaklığı anlaşmasından vazgeçti” şeklinde bir açıklama yaptı ve gerçek zamanlı aramada diğer ortaklarla açık bir ilişkisi olduğunu söyledi.
Aslında Google’ın kendi servislerini indekslemek konusunda bir ayrım yapması pek mümkün değil. Ancak içeriklerin özellikle Google profillerinin etkisiyle yeniden sıralanacak olması işin rengini değiştiriyor. Eğer Google bu yenilikleri mümkün olduğunca tarafsız ve kaliteli yaparsa rekabet kuruluna takılması pek mümkün değil. Zira Youtube’un sahibi olan Google, video tarafında bu durumun bir benzerini sürdürüyor.
Grou.ps‘un kurucusu Emre Sokullu’nun da önceki yazıda aktardığı gibi bu deneyim şimdiye kadar gördüklerimizden oldukça farklı. Kullanıcılar da bu durumdan memnunsa, biraz daha durumu izlememizde fayda olduğunu düşünüyorum.
Diğer yandan Facebook’un webdeki içerikleri kendi içine çekmesi ve her Google aramasında karşımıza çıkarması da, en az bu kadar tartışılması gereken bir konu olmalı. Google’ın kar amacı gütmeyen bir kurum olmadığını ve kendi hedefleri (internetin giriş kapısı olmak gibi) doğrultusunda adım atacağını sanırım hepimiz biliyoruz. Bu aslında bütün büyük internet şirketlerinin kaygısı, ancak Google’ın diğer oyuncuların sahasına biraz daha fazla girdiği bir gerçek.
Microsoft’un küçük sosyal ağ denemeleri ve Bing’i sosyalleştirme çabaları ise henüz istenilen seviyeye ulaşabilmiş değil. Google ise daha önce farklı servislerle denediği sosyal web deneyimini bu kez oturmaya başladı gibi.
Sosyal arama deneyimini yaşamamız gerektiğine inanıyorum. Ancak Google+1′in arama sonuçlarına çok başarılı dahil edildiğini söyleyemem. Elbette çevremizdekilerin paylaşımlarına kulak kabartabiliriz ama bilgiye dönük arama ihtiyacımızı karşılamamızın en iyi yolunun kaliteli sınıflandırma yapacak (sadece yazarlara göre olabilir) bir altyapıyla çözülebileceğini düşünüyorum.
Son bir soru:
Yukarıdaki görsellerde dikkatinizi çektiyse Alex Macgillivray’in paylaştığı görselde genel arama seçeneğinde (sağ üstteki ikili düğme) olmasına rağmen sağda, Google Plus ilişkilendirmesi reklamların göründüğü alanda görünüyor. Emre Sokullu’nun paylaştığında ise bu ilişkilendirme sosyal arama seçeneği altında görünüyor.
Eğer o ikili düğmeden Google’ın yeni sosyal arama özelliğini kapatmak mümkün ise Macgillivray’in paylaştığı görselde bir yanlışlık var. Eğer kapatmak mümkün değilse, Twitter’ın haklılık oranı yüksek. O halde Google’ın aramada sunduğu reklamları Google Plus’a aktaracağını düşünebilir miyiz?
kaynak
http://www.webrazzi.com/2012/01/12/google-plus-sosyal-arama-twitter/
Yorumlar
Yorum Gönder