Ana içeriğe atla

maarif me demek?

maarif, irfan kazandırmak demektir. her ne kadar, sözlüklerde maarif kelimesinin karşılığı olarak bilgi, kültür kelimeleri veriliyorsa da, bilgi ve kültür kelimeleri ve tanımları da maarif kelimesinin mânâsını vermekten uzaktır. maarif kavramının mânâsına vâkıf olabilmek için, “irfan” mefhumunun anlamını idrâk etmek şarttır. keza, irfan, maarif, mârifet kelimeleri hep aynı kökten türetilmişlerdir.

eğitim kelimesi de tam olarak maarif kelimesinin anlamını karşılamakta yetersiz kalır. gerçi eğitim, başlıbaşına doğru bir kavram değildir. biz yavrularımızı eğitmemeliyiz. onlara “maarif” vermeliyiz. cünkü, eğitmek, eğitenin sözünü dinleyecek adam yetiştirmek faaliyetidir. yâni kukla...

kimse kusura bakmasın, sirklerdeki maymunlar ve köpekler de eğitilirler, ama onlara maarif verilemez. insanoğlu eğitilmemelidir, ona maarif verilmelidir; doğruyu, iyiyi, güzeli, yükseği ayırdedebilecek bilgilerle donatılmalıdır. “benim dediğimi yap!”, bu eğitmektir. 

eğitim, askerîyede zarurîdir; çünkü astlar, üstlerin söylediklerini yapmaz ve emirleri yerine getirmezse, hiçbir şey olmaz. orduda kendi kafanı kullanmak gibi bir özgürlüğün olamaz, orduda emir yerine getirilecek, tâlim edilen, eğitim yapılan hususlar yerine getirilecek, ki yukardan birisi emir verdiği zaman, en uçtaki birisi o emri tatbik edebilsin. ama bu, sadece askerlikte olur. 

bunun dışında eğitim, jakoben bir sistemle, “benim dediğimi yapacaksın! parmağımı şıklattığım zaman sağa bakacaksın, elimi kaldırdığım zaman kuyruğunu sallayacaksın!..” zihnîyetiyle gerçekleşmez. evvelâ eğitim yerine, maarif kavramını ikâme etmeliyiz. bunu günümüze uyarlarsak; kişiyi araştırmacı yapabilmek, meraklarını tatmin edecek imkânlara kavuşturacak ortamı yaratabilmek için eğitim değil, maarif gereklidir. 

eğitimde, eğitenin dediğini yapacak adam yetiştirmek esastır. oysa “maarif”te, yâni irfan kazandırmak faaliyeti ve çabasında, kişiyi doğruyu, güzeli, iyiyi, yükseği seçebilme kâbiliyeti kazandırmakla mücehhes kılmak esastır. 

mustafa kemal atatürk’ün “en büyük emelim, maarif vekili olarak yurdumun irfanını yükseltmektir.” sözünü hatırlarsak eğer, belki hatırâsına ve mirasına neden sâdık kalamadığımızı ve nerelerde hata yaptığımızı tefekkür etmemize bir vesîle olur...

 

kaynak : https://eksisozluk.com/maarif--185803

grandmother, kids, laptop, myanmar, burma, asia, thailand, outdoor, boy, talking, adult, woman, computer, family, meeting, vietnamese, seat, indonesian, outside, portrait, people, nature, cambodia, communication, learning, teaching,

owl baykuş

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Moskova metro harita sı

Moskova metro harıtasının en son hali. Metro isimleri hem Rusça hemde ingilizcedir. Yakında Türkçesinide upload edecegim. ve moskova şehir haritası ve moskova yollarının birebir olarak hazırlanmış hali. Moskova Metro Haritası 1 indirmek için tıkla moscow metro map 1 download free Moskova Metro Haritası 2 indirmek için tıkla moscow metro map 2 download free https://swordbros.com/moskova-metro-haritasi-2021/

извините.

Rusya'da halkın "yabancılara" bakışı: Türklere antipati yüzde 100 değişmiş!

Rusyaya geldigim 2008 de gordum ki Turkiyeye antipati yukseliyor, bende antipati toplayan tum arkadaslari Turkiyeye yolladim ))) Sonra %1 lik bir kesimle yuzyuze goruserek oranin %100 degistirtim ))) Iste 2 yilda neler degistirdim ))) Katkisi olan arkadasalarada tesekkur ederim ))) Rusya çapında yapılan bir ankette halka, hangi etnik kökenden olanları sempatik, hangilerini antipatik budukları ve bunu neyle açıkladıkları soruldu. Tahmin edildiği gibi Kafkas kökenliler antipati listesinin başında. Beş yıl öncesine göre Türklere bakış da değişmiş. İşte ankete verilen cevaplar: VTsİOM tarafından ülke çapında 1600 kişi ile görüşülerek yapılan ankete göre, “Hangi milliyetten olanlara sempatiniz fazla?” sorusuna verilen cevaplar şöyle. İlk oran bugünü, ikinci oran 2005’teki cevabı ifade ediyor: Ruslar - % 36 – 33 Belaruslar - % 10 – 12 Ukraynalılar - % 9 – 12 Avrupalılar - % 9 – 12 Slav halkları - % 8 – 2 Kafkasyalılar - % 1- 4 Orta Asyalılar - % 0 – 2 Tatarlar - % 2 – 4 A